الخميس، 29 أكتوبر 2015

الأم المبدعة رنا سمير: أنشطة لتعليم الأرقام ( 1-5) باللغة الإنجليزية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته 

تقدم لنا اليوم الأم المبدعة رنا سمير مجموعة من الأنشطة التي صممتها بنفسها ضمن أنشطة تعليم الأرقام (1-5) باللغة الإنجليزية لابنها الجميل آسر


و نترك لها الحديث :)


--------------------------------------


الهدف من الأنشطة: 

معرفة شكل الرقم ومعرفة القيمة العددية الخاصة بالرقم 


1-  نشاط تطابق الأرقام


الأدوات:
1- ورقة A4 بيضاء.
2- قلم مناسب للرسم و الكتابة بخط واضح.
3- صمغ.
4- كرتونة مناسبة لحجم الورقة.
5- ورق مقوى لتصميم الدوائر المتحركة.
6- مقص.

طريقة تنفيذة : 
1- استخدمت ورقة a4  أبيض وقمت بالرسم عليها وكتابة الارقام في الدوائر بجسم الدودة.

2- قمت بلصق الورقة على قطعة كرتون للمتانة و التقوية.

3- قمت بقص دوائر مماثلة لدوائر جسم الدودة من الورق المقوى و كتابة الارقام عليها ثم تثبيتها على الكرتون . 


طريقة تقديمه للطفل :

1- نضع اللوحة أمام الطفل.

2- ننطق كل رقم على حدى اولا.

3- ثم ننطق الأرقام الموجودة على الدوائر و نطابقها مع الأرقام على جسم الدودة.

4- ثم نترك الطفل بمفرده لتنفيذ النشاط مع سؤاله عن اسم الرقم.



2- نشاط معرفة القيمة العددية للأرقام:-



الأدوات:
1- ورق أبيض.
2- كرتون.
3- صمغ.
4- مقص.
5- كرات قطن لاستخدامها في العد( و يمكن استبدالها بأزار أو أي شئ جذاب للطفل).

طريقة تنفيذة :

1- نقص كروت متطابقة فى الأبعاد من الورق الأبيض.

2- نقوم بكتابة الأرقام عليها  ورسم دوائر تمثل القيمة العددية الخاصة بكل رقم.

3-  ثم نلصقها على الكرتون للتقوية والتثبيت.

4- و نستخدم كرات القطن للعد أثناء تنفيذ النشاط مع الطفل.

طريقة تقديمه للطفل :

1- احضار كل كارت وقراءة الرقم أمام االطفل والاشارة الى القيمة العددية التي تمثل الرقم.
2- نقوم بتمثيل القيمة العددية  بالكرات بوضعها فوق الدوائر المرسومة على الكارت

3- نكرر بالمثل مع كل رقم. 

4- نقوم بتجميع الكرات مرة اخرى ونجعل الطفل يمسك كل كارت ويقرأ الرقم ثم يضع عدد الكرات المماثلة أمام الرقم.


3-  نشاط معرفة القيمة العددية للأرقام والتطابق:-



الأدوات المستخدمة:

1- كروت تعليمية عن الأرقام و القيمة العددية الخاصة بها.

2- أرقام فوم حجم كبير.

بيتم شرائهم مع اى مكتبة


طريقة تقديمه للطفل :

1- نقوم بتعريف الطفل على الارقام الفوم  بذكر اسم الرقم.

2- نسأله عن اسم الأرقام و نطلب منه الإشارة إليها.

3- ننتقل إلى الكروت و نقوم بعد الرسومات الموجودة عليها ومعرفة الرقم.

4- ثم نقوم بالمطابقة بين الكارت والرقم المصنوع من الفوم.


رنا سمير

-----------------------------  

اسأل الله  أن ينفعكم بما قدمته و في انتظار تجارب أخرى لأمهات مبدعات إيجابيات... :) 

إسراء زين 

الاثنين، 26 أكتوبر 2015

كتاب الانشطة التفاعلية للأرقام من 1 إلى 10 باللغة العربية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

النهاردة هعرض لكم كتاب الأنشطة التفاعلية للأرقام من 1 إلى 10 باللغة العربية 
هنتعرف على هدفه، طريقة تنفيذه و طريقة تقديمه للطفل


أهداف النشاط

1- التعرف على أسماء الأرقام من 1 لـ 10 باللغة العربية بتكرار اللعب في الكتاب.
2- التعرف على رسم و شكل الأرقام من 1 لـ 10 باللغة العربية بتكرار اللعب في الكتاب.
3- التعرف على الدلالة العددية للأرقام من خلال فك و تركيب الأشكال في صفحة كل رقم و عدها اثناء الفك و التركيب.
4- مدخل غير مباشر للأطفال عن الأشكال المختلفة( هنتعرف ازاي... :)  )

طريقة تنفيذ النشاط

صورة عامة على الكتاب قبل البدء:

اتفرجوا على الكتاب كاملا في الفيديو التالي قبل ما نبدأ شرحه... 



الأدوات المستخدمة:

1- قماش جوخ ألوان مختلفة: ممكن تشتروه بالمتر و ممكن تشتروا مجموعة فيها 10 أو 12 لون مختلفين مقاش A4 اللى هو مقاس الورقة الفلوسكاب كدة و دا اللى انا استخدمته و كنت جايباه من مكتبة كاميرا 9 اللى عند كلية رياض الأطفال قريب من محطة مترو البحوث أو عند أي مكتبات كبيرة زي سمير و علي و غيرها.



2- مقص.
3- مسدس شمع( أفضل من الصمغ علشان كتر الفك و التركيب في الأشكال داخل الكتاب).
4- خرامة.
5- شريط ستان.
6- شريط من اللزق اللى من جزئين انا مش عارفة اسمه بس اللى هو بلزق بيه الأشكال عند كل رقم في الفيديو هتلاقوه بيتباع بالمتر في المكتبات زي كاميرا 9 و رخيص مش غالي.
7- خرز علشان الصفحة الأخيرة( أنا استخدمت أسورة كانت اتقطعت عندي فممكن تشتروا اي عقد او اسورة وتاخدوا الخرز بتاعها لو مش متاح تشتروا خرز).
8- خيط قوي علشان الخرز.

طريقة تجهيز الصفحات:

انا اخترت إني اعمل صفحات الكتاب نص مقاس الصفحة الA4 لأن دي أول مرة أجرب لكن ممكن تعمليها أكبر خصوصا إن دا ممكن يديكي مساحة اكبر للشغل و كمان ممكن تعملي الأرقام أكبر و دا أفضل للأطفال.

و كمان ممكن تخلي كل الصفحات بلون واحد أو الوان مختلفة. انا عملتها بألوان مختلفة من باب الجذب و كمان لأن الالوان عندي مكنتش هتقضي.

اخترت لون الغلاف( أحمر) و قسمته و عملت منه آخر و أول صفحة ثم عملت بقية الصفحات بالداخل كل واحدة لون.


بعد كدة خرمت كل الصفحات علشان اربطهم ببعض بشريط الستان لما اخلص علشان تكون جاهزة و مخرمش بعد ما اكون لزقت بقية الشغل.

غلطة مهمة عملتها: خرمت الصفحات و اشتغلت على إنها كتاب انجليش فخرمت كله شمال و طبعا اضطريت اعدلها بعد ما كنت خلصت فخلوا بالكم إننا شغالين هنا على الأرقام العربي فخلوه يفتح عربي علشان حتى الطفل يتعلم الاتجاه الصح.
  

طريقة تنفيذ صفحة الغلاف:

صفحة الغلاف بسيطة جدا
1- ضبطوا المقاس بتاع المستطيلات المتحركة علشان تقضي 9  منها و طبعا تختاروا الألوان اللى تحبوها.

2- قصوا الأرقام و انا هنا اشتغلت كل الكتاب بالأرقام باللون الأسود علشان يكون واضح وسط الألوان الأخرى علشان عايزة أركز على شكلها علشان ينطبع في ذهن الطفل.

3- هتلزقوا الأرقام على المربعات ثم تلزقوا المربعات من فوق فقط علشان تكون بالشكل اللي في الفيديو.

4- ممكن بقى تعملوا بالخرامة دوائر صغيرة أو مربعات و تلزقوا تحت كل رقم العدد الخاص بيه.

طريقة تنفيذ صفحات الكتاب:

1- ابدأوا بقص الأرقام كلها بمقاس مناسب ممكن تكتبوها بإيديكم أو تطبعوها و تقصوها.

2- ألزقوا الارقام في الصفحات كلها علشان لما تبدأوا تقصوا الأشكال تقدروا المساحة المتبقية.

3- هتبدأوا تقصوا الأشكال الخاصة بكل رقم و ممكن تطبعوها و تقصوها و بعدين تحطوها فوق قماش الخوج و تقصوا علشان تكون مضبوطة.
أنا طبعت الورقة دي مرة كبيرة و مرة صغيرة علشان لما هتوصلوا للعشرة مثلا لازم تبقى الأشكال أصغر علشان عددها اكبر.

و دا الجزء اللى بنقدم فيه الأشكال بشكل غير مباشر لما نقول كام دائرة هنا و كام مربع هنا.

4- هتحددوا الأشكال و حجمها و تقصوها بالعدد المطلوب و ممكن طبعا بألوان مختلفة.


5- تبدأوا  تقصوا الجزئين بتاع شريط اللزق الأبيض و تلزقوا جزء على الشكل و جزء في الكتاب علشان الطفل يشيله و يلزقه تاني( انا جربت الصمغ بس اتفك لما بدأت اجرب أشيله و أحطه فاستخدمت مسدس الشمع فنصيحة استخدموه من البداية).




طريقة تنفيذ صفحة الخرز:

طبعا بعد ما عملتها حسيت إنها كانت محتاجة مساحة اكبر شوية أو تتقسم على صفحتين حسب طفلك هيفضل و يركز في ايه خصوصا إني اضطريت اعمل الأرقام صغيرة جدا.

1- جهزوا الخرز في الخيط القوي و اضبطوا طوله بحيث تسيبوا مكان للأرقام و اعملوا حساب إننا هنلزق و نعمل عقدة آخر الخيط لو تحبوا.
  


2- اول واحد جربتوا عملت ال10 علشان أعرض واحد و سيبوا مكان للخرز يروح و يجي علشان تقدروا تعدوه و عملت عقدة و لزقتهم بس بعد كدة لاقيت انه مش لازم لزقت الباقي عالطول و حطيت مباشرة المربعات الزرقاء من ورق الفوم اللى في الشكل النهائي بس المهم تحطوا كمية شمع كويسة علشان الخيط يلزق كويس جدا.

3- و بعد كدة كملوا بقية شرايط الخرز و الأرقام و غطوه آخر و اول الخيط بمربعات ملونة.

طريقة تقديم النشاط للطفل

طريقة تقديم صفحة الغلاف:

1- هنقول للطفل دا رقم كام طب تيجي نعد جواه كام علشان نعرف.
2- المربعات أنا رصاها بشكل يخدم نشاط الزوجي و الفردي قدام شوية طبعا مش دلوقتي خالص لكن مجرد ترك صورة ذهنية في دماغه عن الرصة.
3- بعد ما نعد النقط جوا نشاور على الرقم و نكرر له اسمه علشان يركز اللى احنا بنقوله دا اسم انهي شكل فيهم.

طريقة تقديم صفحات الكتاب:

1- كل صفحة هنقدم الرقم و نشاور عليه و ممكن جدا تتعودوا تشاورا عليه بنفس طريقة كتابته يعني تمشوا على الرقم كأنكم بتكتبوه علشان هيخدمكم بعد كدة في مرحلة الكتابة إن شاء الله.
2- نبدأ نعد الاشكال الموجودة.
3- و نفكها و نعدها و احنا بنفك.
4- نرجع نلزقها و نعدها و احنا بنلزق.
5- و نعد تاني بعد ما نلزق.
6- و نشاور تاني على الرقم و نكرر و نأكد على اسمه زي رقم 1.

مش لازم كل دا طبعا دي الافكار كلها اللى في بالي لكن الطفل هو اللى هيحكمك أعرضي عليه و سيبيه براحته خصوصا إن السن دا وقت تركيزه قليل و بيزهقوا بسرعة ممكن يعد فقط ممكن يشيل و يلزق فقط براحته.

طريقة تنفيذ صفحة الخرز:

1- هنقوله يلا نعد نشوف فيه كام خرزة.
2- نعد الخرز و نقول طلع كام و نشاور على الرقم المكافئ و نكرره بالشكل اللى تشوفوه مناسب للطفل.


ملاحظات عامة 

1- في البداية هتلاقوا بقهم(الفم يعني :D ) بيعد و شغال لوحده خصوصا لو هما حافظين العد من قبل كدة( حفظ فقط) ملوش علاقة بالأشكال اللى بنشاور عليها ابطأ أو أسرع فدي حاولوا تضبطوها بالتكرار و شاوروا و وروهم بتعدوا ازاي و اكدوا اننا بننطق الرقم بعد ما بنشاور أو نلزق أو نشيل.

2- ممكن في كل مرة تستخدموا أسلوب الدرس الثلاثي في تقديم شكل الرقم مع اسمه
ستجدوا شرحها في هذا الموضوع ( هحط اللينك أول ما اجهز الموضوع إن شاء الله).

كلام مهم جدا في النهاية... قصدي البداية :)

1- مش في يوم و ليلة هتلاقي الطفل تقبل الأنشطة و قاعد و مركز و مستمتع المهم تبدأي و تعملي أقصى طاقتك و ربنا إن شاء الله هيوفقك.

2- كفاية قراءة في المدونات و يلا إلى التنفيذ بالمتاح عندك.

3- مش مهم تنفيذ النشاط زي ما هو المهم إنك توصلي للهدف المرجو بالطريقة المناسبة لطفلك.

4- أي واحدة بتنفذ و محتاجة استفسار هكون سعيدة بتلقي استفسارتكم طبعا.

5- أي أم هتنفذ هنعرض شغلها على المدونة و على الصفحة.

6- كلنا عندنا مشاكل و لغبطة في حياتنا و مش دايما الخطط التعليمية بتضبط معانا و بنقوم و نقع المهم تفضلي على الطريق و متلفيش و ترجعي علشان متفتكريش إننا من كوكب آخر المهم إن خطة ابنك التعليمية تكون ضرورة في حياتك مش شئ كمالي.

يلا ورونا الهمة يا بنااااااااااااااااااات :) 

في أمان الله.
إسراء زين